Možná se stejně jako já občas zeptáte: Co je to vlastně ta ženská síla? Čteme o ní na ženských blozích, je to cosi, co je čím dál víc „in“. Ale co to tedy doopravdy je?
Je snad ženská síla tím mocným nástrojem, díky kterému dnes už můžeme volit, studovat, vědecky bádat, sportovat, ba dokonce se zúčastňovat olympiád, politicky se angažovat, vést velké firmy a podnikat? Možná ano. Všechy tyto úspěchy v úsilí o emancipaci, ve snaze získat stejné postavení jako muži by jistě nebyly možné, nebýt velké síly a odhodlání v nás samotných.
Dokud ale ženskou sílu budeme odvozovat od porovnávání se s muži, budeme ve slepé uličce. Její podstatou totiž není výkon, zacílení, tah na branku a vůbec všechny ty rysy, vyznačující typického chlapa. Přesto v nás tenhle stereotyp, dobře živen médii, stále přetrvává. Pracují ženy jako manažerky? Super! Ale jak to, že pobírají o třetinu menší plat než muži?! Věčné srovnávání, věčné dotahování se na pozice našich protějšků. Myslíte, že to je cesta?
Ne, není. Podstata ženské síly totiž leží úplně jinde. Vychází ze základních archetypů, které určují naši přirozenou povahu: panna, matka, čarodějka, moudrá stařena. Nakolik se dokážeme s těmito archetypy ztotožnit, vědomě je přijmout do svého života a čerpat z jejich nesmírné moudrosti, natolik projevujeme ženství v jeho úchvatné hodnotě. Natolik šťastný, bohatý, naplněný a užitečný život žijeme pro sebe i pro jiné.
Ano, chce to jistou dávku odvahy, opustit tisícileté myšlenkové vzorce, charakteristické pro patriarchální svět. Vzorce, které původně jistě také měly společnosti sloužit, které ale nás dnes už jen zotročují: touha být lepší než ten druhý, chránit se před ostatními, víc a víc dobývat a hromadit. V důsledku jsme svědky zotročování lidí i přírody, nadměrné spotřeby a nadprodukce odpadků, ale i extrémních rozdílů mezi bohatými a chudými.
Právě proto je čas „teď“ pro nás ženy tak velkou výzvou. Výzvou, abychom plně přijaly, pochopily a především žily onu sílu pramenící z naší hlubiny. Jedině pak může zaniknout starý svět a zrodit se ten nový.
Ano, milé ženy, je to na nás!
Téma ženské síly je i leitmotivem povídání Petra Václavka, nazvaného lehce provokativně: Je žena slon a muž mravenec? Petr se v něm bez obalu podivuje, jak je možné, že něco tak velkého, jako je žena, se v historii nechalo zotročit něčím tak malým, jako je muž. Míněno symbolicky, samozřejmě.
Já osobně jsem u tohoto videa zažila několik „aha“ momentů a čerpám z něj už dlouhé týdny. Nechte si tedy i vy zvednout sebevědomí a dodat odvahu moudrým a zkušeným mužem. A nenechte se odradit ani sníženou kvalitou zvuku. Záznam byl pořízen v kavárně za plného provozu. Obsah ale vyváží, či spíše předčí nedokonalou formu nahrávky.
Katy Ličková
Petr Václavek, toho času žijící v Kuvajtu, je bývalým výkonným ředitelem Leo Burnett, zakladatel Lemonade a propagátor nových trendů v marketingu. Dnes pracuje na pozici digital account director pro kuvajtskou pobočku BBDO. - Kromě reklamy se Petr Václavek věnuje také řadě projektů jako je Relove Summit, Nové vzdělání, Nové bohatství, či Foodleaks.
Přednáška se konala v rámci akce Síťování žen a mužů, pořádané Lindou Kubačákovou a Bohdanou Kurkovou, a jejich Ženským webem.
Natočil Igor Chaun a David Borůvka pro GoschaTV.